keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

Harmaahiiri

Nuorempana elin illuusiossa ettei vielä nelikymppiselle voi tulla harmaita hiuksia, tai jos tulee, niin tulee pari yksittäistä. Suurempi määrä harmaata olisi vain vanhojen mummojen päässä. Vaan kappas kun se oma pää ja hiushaivenet ovat nelikympisiä, niin johan löytyy harmaata. Asian ovat huomanneet myös mieheni ja siskoni, molemmat asian ääneen ilmaisten. No en minä ihan pienistä säikähdä, saman asian se peili minulle näyttää. Harmaata ja on kiihtyvään tahtiin.

Hiukseni ovat muutenkin ongelma. Sellainen perus(suomalainen)hius, ohut liru, liukas kuin mikä, ei taivu, eikä väriä voi määritellä oikein muuten kuin sanomalla sanan maantie, höystettynä sillä harmaalla.
 Nyt olen saanut päähäni ajatuksen, että jotain tälle on tehtävä. Väri ?, hmmm., onko se sitten värjäystä koko loppuikä? Mielessä kummittelee kamala juurikasvu joka loistaa päästä jatkuvasti koko kansalle. Nyt sentään väri on tasainen. Entäs kiharat? Viimeksi menetin puolet hiuksistani kun permanentti ja sen korjaus vähän epäonnistui. Jäi pieni pelko, mutta toisaalta kasvaahan ne takaisin. Lyhyitä hiuksia en halua.
Tällaisella siskon tekemällä letillä pitäisin näitä hiuksiani vaikka joka päivä, mutta itse en osaa tehdä omiin hiuksiin minkäänlaista onnistunutta letitystä. Kovin monimutkaista kampausta en voi ottaa, sillä olen äärimmäisen laiska laittamaan hiuksiani. Normikampaus on hiukset ponnarille ja siinä kaikki. Ilmeisesti jatketaan sillä, kun olen myös äärimmäisen arka kokeilemaan mitään uutta. Toisaalta joku radikaali muutos houkuttasi kovin...

Onko ehdotuksia?

20 kommenttia:

  1. Juu näin se on, ettei enää voi omaa päätä värjäämättä jättää. Kuinka kukaan ei kertonut, että näin nuorena voi näin käydä :-)

    VastaaPoista
  2. Osittain samasta syystä tulee säännöllisin väliajoin käytyä kampaajalta uutta väriä hiuksiin. Tosin väri tulee otettua mahdollisimman läheltä omaa (aika tummaa) väriä, joten välillä menee kolmekin kuukautta ilman kampaajaa, useimmiten kuitenkin pari kuukautta. Sen puoleen voin suositella mahdollisimman lähellä omaa väriä, ei tule juurikasvua näkyviin, mutta kuitenkin kiiltoa, aavistuksen syvempi väri ja harmaatkaan eivät näy. Eikä ole liian iso muutos kerralla :)

    VastaaPoista
  3. Mulla tosi tummassa tukassa ollut harmaata jo reilu parikymppisestä lähtien. Nyt neljänkympin rajapyykin ylittäneenä en selviä ilman kampaajan apua. Mullakin väri läheltä omaa väriä. Joka toinen kuukausi täytyy väriä laittaa. Kallistahan se on, varsinkin kun kohta pitää varmaan värjätä kerran kuussa.

    -Tuija-

    VastaaPoista
  4. Harmaahan on charmikas ;-) Voisihan sitä miettiä ottavansa raitoja, vain vähän omaa väriä vaaleampia, niin tulisi keveyttä ja elävyyttä eikä niissä se juurikasvu ole niin pahan näköinen.

    VastaaPoista
  5. Joo, minäkin liputan hiukan omaa väriä vaaleampien raitojen nimeen :)

    VastaaPoista
  6. Minä olen värjännyt tukkaani läpi elämän, vaikka ei ole harmaata (tosin, mistäpä tiedän, kun aina värjään...). Munkaan tukka ei kestä permanenttia, mutta värjääminen on eri asia, se ei kuluta tukkaa yhtä paljon. Harmaa tukkakin on hieno, mutta ymmärrän, jos se ei nelikymppisenä vielä innosta - nimimerkillä saman ikäinen. Kysy tutuilta joku hyvä kampaaja ja mene häneltä kysymään ideoita?

    VastaaPoista
  7. Hediksellä olis yksi hyvä ;) Sunnuntaina meikä ottaa permiksen!

    VastaaPoista
  8. tekisin mitän vaan tuollaisista hiuksista. omani on ku siimaa :(

    sitten kun mulle tulee harmaita (niin en huomaa niitä kun on jatkuvasti värjätyt) niin värjäisin koko pääni valkoisenharmaaksi :) etenkin jos ne on oikeen pitkät.

    VastaaPoista
  9. Eikö nyky-yhteiskunnassa ole jotain pahasti pielessä, kun nuoruutta ihannoidaan niin kovasti että vanheneminen ei saisi näkyä? Meillä kanssa (minä plus mieheni) on alkanut pukata ensimmäisiä harmaita haivenia, mutta olemme päättäneeet antaa sen näkyä. Se tosin on ehkä täällä Saksassa helpompaa kuin Suomessa, koska saksalaisten hiukset harmaantuvat vielä paljon aikaisemmin kuin meidän suomalaisten.

    Jokunen kuukausi sitten uutisoitiin, että erilaiset ihottumat ja allergiset reaktiot kasvojen, päänahan ja kaulan alueella ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti ja se kuulemma liittyisi siihen, että hiusten värjääminen on tänä päivänä niin yleistä. Aina joku reagoi allergisesti tai sitten herkistyy näiden käsittelyjen myötä. Myrkkyjen kanssahan siinä pelataan, ja varsinkin jos hoito ei jää kertaluontoiseksi vaan on toistuva, niin ihmekkö tuo jos jollain aikataululla oireita ilmenee.

    Taidan olla nyt ilonpilaaja, ehkä olisi ollut viisaampaa pitää suunsa kiinni ;-).

    tv Leena

    VastaaPoista
  10. Mä bongasin pari harmaata tuossa kuukausi sitten ;D Jei!

    Olen kyllä värjännyt hiuksiani lähes aina, koska oma värini on sellainen tylsän maantien harmaan ja harmaan sekoitus ;) Välillä on ollut raitoja, välillä eri värejä. Vaihteluahan sillä saa.

    Mutta empä osaa lähteä neuvomaan toista tässä asiassa :)

    VastaaPoista
  11. Jep, otat kunnolla raitoja koko päähän! Ne peittää harmaat, eikä tule selkeää juurikasvua. Pyydät vaikka parilla vaalean sävyllä, tummempia ja vaaleampia.

    Raidoissa on myös se hyvä puoli, että ne antaa tukea liukkaalle ja normisuomalaiselle hiukselle, eikä tukka tunnu niin "lirulle". Ja vähän vaaleampi yleisolemus nuorentaa kaikki meidät ikinuoret :D

    VastaaPoista
  12. Minäkin ihailen kauniisti harmaantuneita naisia ja ihmettelen, miksi ne pitää yrittää epätoivoisesti peittää.

    Tuo raitojen ottaminen on ihan hyvä keino häivyttää ne harmaat omaan tukkaan. Lisäksi raidoittaminen hieman tuuheuttaa hiusta.

    Yksi vaihtoehto voi olla hennaaminen, tosin kokoharmaaseen päähän se ei sovi, jos olen oikein ymmärtänyt. Hennakäsittely antaa hiuksille kiiltoa ja tuuheutta.

    Ihana letti!

    VastaaPoista
  13. Vekarus: Ikävää tiedon panttausta, samaa mieltä :D

    Aaken äiti: Oiskohan kampaajalla sävyä maantienruskea :DD

    Tuija: Toi on just se tilanne johon en halua, mä käyn nyt kampaajalla 1-2 kertaa vuodessa.

    Marsa: Mä olen löytänyt aika kivan kampaajan, taidan kysyä ensi kerralla suorana ehdotuksia. Toistaiseksi tuo on vain tasoitellut latvoja :)

    Pirpana: Mä en tiedä uskallanko enää niitä kiharoita...

    carovarium: Oi, sellainen valkoisenharmaa onkin upea, minulla on sellainen likaisen harmaa...

    Leena: No nuo kemikaalitkin mietityttää, niistä kun olen muutenkin hankkiutunut tarkoituksella eroon tai yritän pitää altistuksen pienenä. Eikä miehellä oikeasti ole mitään minun harmaantumista vastaan, yhdessä tässä vanhetaan vaikka minua vähän nyppii, että miehellä ei ole vielä yhtään harmaata!! Ja kyllä tässä blogissa saa ilmaista eriävän mielipiteen :)

    Ruusa: Mulla tuli muutama vuosi sitten ekat, nyt niitä ei enää jaksa edes laskea :D

    nanna: Jep, raidat taitaa olla harkitsemisen arvoinen juttu, ja erityisesti jos ne tekisi tälle lirullekin jotain.

    junika: Hennaa en taida ottaa, olen vähän epäluuloinen sen suhteen, mutta raidat alkaa houkuttaa kokeilemaan.

    VastaaPoista
  14. Raitoja minäkin suosittelen. Piristää omaa väriä eikä tule slekeää juurikasvua. Lettejä oppii tekemään vain tekemällä. Melko nopeasti sen hoksaa, miten sormia pitää pään takana liikuttaa, jotta saa vaikka kuvan letin aikaiseksi.

    VastaaPoista
  15. Elsa: Mä olen yrittänyt sitä lettiä sen sata kertaa, eikä suju :DD Syyllinen ei ole nakkisormet vaan ohuet ja liukkaat hiukset. Kerran jopa kampaaja luovutti kun yritti vääntää hiuksia letille.

    VastaaPoista
  16. Jos sinulla on kovin liukkaat hiukset, voi olla, että raidoittaminen ei ole ratkaisu - mutta sen näkee kyllä kampaaja. Minulla on kampaajani mukaan "lasiset" hiukset. Ne eivät kestä raidoittamista yhtään. Vaalennetut suortuvat muuttuvat rikkinäiseksi hampuksi, oma tukka on yhä liukasta liukkaampaa = hyvin merkillinen yhdistelmä. Samasta syystä ei muuten permanentti ole koskaan kunnolla onnistunut. Tai siis onnistuu, mutta heti kun juurista kasvaa senttikin permanenttaamatonta tukkaa, on näky lähinnä hupaisa, kun juurikasvu on piikkisuoraa, latva kiharaa. Ja jos uutta permanenttia yrittää jo kerran permanentattuun tukkaan, tuloksena on hamppua.

    Olen päätynyt siihen, etten käsittele tukkaani mitenkään. Harmaat ovat, joo, mutta KIILTÄVÄT ja paksut ja minun mielestäni kauniit :-)

    Harmaa tukka ei ole värinä ongelma, kunhan kiinnittää huomiota vaatteiden ja meikin väriin. Katselin juuri kaupan kassajonossa edessäni seisovia harmaapäitä. Toisella oli vaaleanruskea takki, joka ei sävyltään sopinut tukkaan ollenkaan. Kokonaisuudesta tuli nuhjuinen. Toisella oli helmenharmaa takki ja vaaleanpunainen kaulahuivi ja kokonaisuus oli upea.

    VastaaPoista
  17. Mun mielestä tuo näyttää hyvältä, siis ei missään nimessä harmaalta. Mutta jos susta itsestä tuntuu epämukavalta niin mitä jos kokeilet jotain kevytsävyä, josta ei tule juurikasvua (haalenee pesuissa).

    Mä värjään hiuksiani, olen aina värjännyt. En edes tiedä syytä, tarvetta ei olisi, koska mun oma värikin olisi ihan jees. Tapa, josta ei ole tullut luovuttua.

    Ja tuohon sun painonpudotukseen, kuvittelin jo kommentoineeni, mutta en sitten ollutkaan. Aivan upea saavutus, sä näytät tosi hyvältä!

    VastaaPoista
  18. Anonyymi: Täytyy keskustella kampaajan kanssa. Se jolla nyt käyn, niin uskoisin että sano sanoo suoraan mikä kannattaa ja mikä ei. Minulla vielä tämä karppaus on muuttanut hiusta, pesenkin sen ihan eri aineilla kuin ennen. Ja toinen juttu sitten onkin se meikki, minä kun en meikkaa ikinä enkä aio enää edes opetella. Vaatteet nyt on mitä on :D, mutta luulen että niiden väriin joudun kiinnittämään enemmän huomiota.

    Nina: Taitaa olla enemmän uuden kaipuuta kuin epämukavuutta. Sen takia pohdinkin tätä värjäystä tai permanenttia jos sillä saankin sitten vain hiukseni pilalle. Ja kiitos tuosta viimeisestä lauseesta!

    VastaaPoista
  19. Eipä kyllä munkaan silmiin harmaalta näytä;) Laita vähän kesäks vaikka raitoja! Toi on munkin lempparikampaus. Onneks osaan tehdä itse;) Ei oo muuten vaikea. Harjoittele:)

    VastaaPoista
  20. Mari: Kiitos :D, kyllä se harmaata on aika pitkälle. Täytynee harjoitella lisää letin tekoa, mun kädet ei vaan suostu siinä kohtaa yhteistyöhön.

    VastaaPoista

Kiitos kommenteista :)