maanantai 31. heinäkuuta 2017

Ukraina, Kiova

Viiden päivän loma omatoimimatkalla Ukrainassa on ohi. Keskiviikkona lensimme Riikan kautta Kiovaan, Ukrainan pääkaupunkiin. Kiovan kentällä kymmenhenkinen seurueemme sai esimakua Ukrainan kesäsäästä, lämmintä ja hikisen kosteaa. Jotain ihan outoa Suomen koleuden jälkeen. Eurot vaihtuivat paikalliseen valuuttaan kivuttomasti. Parilla sadalla eurolla sai tuhansia hryvnioita.

Seikkailumme oli alkanut.

Lentokentältä otimme kolme taksia, tietysti virallisia koska näin kaikki tahot kehoittivat. Tosin myöhemmin huomasimme että jos jäi odottamaan virallisen taksin saapumista tai ohi ajamista, sai odottaa lopun ikäänsä. Suosiolla käytimme sitä taksia joka kohdalle osui, hinta oli aina sovittavissa ja turvavyöt puuttuivat myös virallisista autoista. Emme kokeneet näitä epävirallisia autoja kertaakaan turvattomiksi muuta kuin turvavöiden satunnaisen puuttumisen takia. Liikenne Kiovassa oli hurjaa mutta ei niin hurjaa mitä odotimme.
 Hotellimme lähellä oli päärautatieasema, bussiasema ja metroasema. Metro olikin yksi matkamme kohteista, sillä liikuimme jonkin verran. Metrolle kävelimme kauniin puiston läpi. Rautatieaseman läpi kävelimme muutaman kerran. Siellä viimeistään huomasi olevansa muutaman miljoonan asukkaan kaupungissa, pelkkä aseman koko oli huikea, pituutta noin 400 metriä. Aseman luota löytyi ensimmäisen illan helppo ruokapaikka, McDonald's. Viisihenkisen porukkamme ateriat maksoivat yhteensä n. 15 euroa.
 Metro meni järkyttävän syvälle maan alle. Erään taksikuljettajamme mukaan 105 metrin syvyyteen maan alle. Rullaportaita riitti ja riitti, ylhäällä ei nähnyt mihin ne alhaalla loppuvat.
 Opasteet tutuilla kirjaimilla auttoivat maalaista suurkaupungissa. Jokaisella ajelulla pääsimme sinne minne halusimme. Metropoletti maksoi 5 hryvniaa per nenä eli n. 0.20e. Edullista lystiä Suomen hintatasoon tottuneelle.
 Kiovan nähtävyyksiä emme valitettavasti nähneet paljon sillä jo perjantaina matkasimme Kiovasta eteenpäin mutta siitä on tulossa ihan oma postaus.
 Itsenäisyydenaukiolla Maidanilla kävimme, siellä tapasimme loput eri lennoilla saapuneesta matkaseurueestamme. Maidanilta seurueemme matkasi ortodoksiseen Lavran luolaluostariin. Tosin osa seurueestamme kertoi että 1980-luvulla näki vielä ne aidot luostariluolat. Tämä nykyinen oli ilmeisesti siistitty turisteja varten ja oli vain pieni osa luostarin käytävistöä. Vaikuttava kokemus silti.
 Kiovan kaupunki yllätti meidät siisteydellään. Toki näimme myös elämän nurjaa puolta, roskia ja likaa mutta vastapainoksi paljon kaunista. Kukkaistutuksia jossa kiinnitin huomiota siihen että maksaruohoja oli käytetty runsaasti. Kiovan kasvitieteellisen puutarhan olisin halunnut nähdä mutta siihen aikamme ei riittänyt. Jäi jotain nähtävää seuraavalle kerralle. Niin onnistunut oli matkamme että Ukrainaan on päästävä toistekin ja onhan meillä siihen hyvä syykin, siitä lisää seuraavassa postauksessa.

1. Mielenkiintoinen, eikä kovin tavanomainen matkakohde. Postaus loppuu niin jännittävästi, ettei taida edes uni sängyssä tulla. Jatkoa siis odotellen.

1. Ei ihan tavanomainen. Tuskin olisi tullut lähdettyä ilman hyvää syytä joka meillä oli. Ukrainasta ja Kiovasta jäi positiivinen kokemus, ehdottomasti on päästävä näkemään lisää. Ja onhan tuo suomalaiselle oiva matkakohde. Lento pari tuntia, lämmintä ja erittäin edullista.

2. Minä kävin Kiovassa vuosi sitten ja tykkäsin todella paljon. Meillä oli hotelli kävelymatkan päässä tunnetuimmilta kirkoilta ja tuolta itsenäisyyden aukiolta. Nautimme siististä kaupunkikuvasta, ruusujen täyttämistä puistoista, kirkoista, luostareista ja erinomaisesta ruuasta. Kiova oli tosiaankin positiivinen yllättäjä!

1. Kiovassa tuntui riittävän hotelleja, eikä ihme, on se Ukrainan vilkkain kaupunki. Turisteja oli paljon ja paikallisia myös hotelleissa. Meille sattui hieman sateiset säät mutta vastapainoksi pääsimme seuraamaan upeita ukkosilmoja. Ei sellaisia kotona näe.

3. Kiova kuuluu mulla sille loputtomalle haluan vierailla -listalle. Joskus haaveilin automatkasta sinne, mutta kun on ikää tullut, menenkin mielummin lentäen. Tosi edumlista tuntuu siellä olevan kaikki. 15 eurolla mäkkäriruoka noin monelle on kyllä huipou. Venetsialaisessa mäkkärissä sillä rahalla olisi syönyt varmaan yksi :D

1. Suosittelen lentämistä. Liikenne on sellaista että ilmoitin heti että täällä minä en sitten koskaan aja autoa. Sääntöjä ei ole tai niitä ei noudateta. Kaikki kyltit on ukrainaksi enkä osaa lukea niitä. Lentoja saa edullisesti, meillä maksoi n. 200e per nenu ja vaihto oli kätevä Riikassa. Hinnat oli käsittämättömän edullisia, toin paikallisesta karkkikaupasta tuliaiseksi 400g tikkareita, maksoi alle euron. Ravintolassa syötiin koko porukka eli 14 henkeä. Juomat ja ruuat maksoivat n. 115e koko porukalta. Taksimatka kentältä kaupunkiin oli kallein, n. 14e mutta vastapainoksi edullinen taksimatka maksoi alle 2e, matkaa tehtiin silloin n. 4km. lapset osti Umanissa paikallisesta marketista karkkeja, hinta 0,01e kappale. Oli heillä ihmettelemistä kun niitä sai ostaa monta.

Metrolla oli tosi kätevä liikkua, kaupungissa on kolme eri linjaa. Paikallisbusseja emme uskaltaneet kokeilla, lähinnä kieliongelman takia. Englantia ei puhuttu läheskään kaikkialla. Osa taksikuskeita ei osannut sanaakaan englantia, kommunikoitiin kartan, kynän ja paperin avulla. Ja käytettiin vain käteistä.