lauantai 14. kesäkuuta 2014

5 päivää Saksassa

Kesälomareissu on tehty ja taas ollaan kotona. Maanantaina lensimme sinivalkoisin siivin Müncheniin josta ajoimme vuokra-autolla n. 100 kilometriä hotelliimme joka oli pienessä kaupungissa nimeltä Burgau. Perillä olimme illasta, mutta silti ehdimme kävellä kaupungin kujilla, nauttia palan pizzaa ja lähes ilmaiset jäätelöt. Kolmen pallon annos maksoi 1,20 euroa.
 Koko tiistaipäivä oli varattu Legolandiin jonne oli hotelliltamme n. 15 kilometrin matka. Tiistai taisi olla reissumme kuumin päivä, auton mittari näytti +34 astetta kun aamupäivästä tulimme Legolandin parkkipaikalle. Legolandista teen vielä ihan oman postauksen, on se sen arvoinen paikka plussine ja miinuksineen.
 Legolandin jälkeen meille jäi aikaa ja hetken pohdimme mitä teemme. Päätimme ajaa kaupunkiiin nimeltä Ulm. Siellä yritimme päästä sisälle Ulmin tuomiokirkkoon, mutta se oli sulkeutunut vain hetkeä aikaisemmin. Ihastelimme kirkkoa sitten vain ulkoapäin. Melkoisen mahtava rakennelma etenkin sitä ajatellen, että kirkon rakentaminen on alkanut 1300-luvulla.
 Keskiviikkona sää helli tiistain tavoin ja menimme hellettä pakoon Münchenin Deutsche-museumiin. Sen mielenkiintoisin osuus oli perheemme mielestä kiistattomasti kaivostoiminnasta kertova näyttely joka oli rakennettu museon kellaritiloihin. Osa kaivosnäyttelyn viehätystä oli mukavan viileä ilma, sillä museossa oli tukahduttavan kuuma. Ilmeisesti ei ilmastointia lainkaan. Museon jälkeen ehdittiin tutustua keskustaan ennen kuin tapasimme Münchenissä asuvan siskoni. Ilta meni mukavasti hänen seurassaan ja hotelliin palasimme taas vasta myöhään illasta.
 Torstaiksi meillä ei ollut mitään etukäteissuunnitelmia. Jostain nousi ajatus nähdä samalla reissulla useampi maa, joten lähdimme ajamaan kohti Lichtenstainia. Sinne päästäksemme meidän tuli ajaa Itävallan kautta, mutta samalla matkaa poikkesimme myös Sveitsiin. Kuva on Lichtenstainista paikallisesta kirkosta jonka lähellä söimme jopa suomalaisittain törkeän hintaiset jäätelöpallot. Viiden henkilön jäätelöt 20 euroa.
 Alpit oli todella huikeat, ja ne kaikki pienet kylät ja kaupungit. Itävalta näytti meistä siltä, että kannattaa joskus tehdä matka ihan vain sinne. Vuokrata auto ja ajaa kaikki pienet vuoristotiet läpi.
 Perjantaiksi olin varannut tarkoituksella iltalennon jotta ehdimme nähdä joko Münchenin eläintarhan tai Kasvitieteellisen puutarhan. Koska lapset saivat valita kumpaan menemme, päädyimme ihmettelemään eläimiä. Kuten kirahveja.
Ja kahta pientä jääkarhunpentua jotka nauttivat hellepäivästä äitinsä seurassa. Näitä leikkisiä kaksosia olisi katsellut vaikka kuinka pitkään.
Perjantain kotilentomme ei mennyt kaikilta osin ihan putkeen. Jo maaliskuiselle Teneriffan reissullamme kävi niin, että lentokoneesta loppui ruoka, minä ja keskimmäinen poikamme jäimme ilman ateriaa. Saimme kuitenkin pienen hyvityksen, poika miehistön ruuan ja minä salaatin. Eilen kävi sama, mutta tällä kertaa ilman jäi miltei puoli lentokonetta. Onneksi kyseessä oli vain reilun kahden tunnin lento ja lapset oli ruokittu ennen sitä. Korvikkeena tarjoiltiin sentään suklaata. Ilmeisesti ateriapalveluiden ulkoistaminen ei ole sujunut Finnairilla ihan toivottuun tapaan.

Kaikenkaikkiaan reissu oli napakymppimatka. Näimme ja koimme paljon viidessä päivässä. Sää oli mahtava, saksalaiset ystävällisiä vaikka puhua pojottivat saksaa meille lähes mitään ymmärtämättömille. Avuksi kyllä oli se, että osaan kieltä vähän ja ymmärrän vähän enemmän. Englantia ei osattu läheskään kaikkialla. Rahan kanssa meidät yllätti se, että osassa kauppoja ja nähtävyyksiä kävi vain yhdenlainen luottokortti/pankkikortti ja käteinen. Onneksi käteistä oli varattu mukaan, tämä vinkiksi muille Saksaan matkaaville.

Liikenne toimi Saksassa meidän kokemuksen mukaan hyvin. Kaikki tiet oli hyvin opastettuja ja aina oli mahdollisuus palata takaisin jos autobahnilla ajoi ohi oman liittymän. Ja miesväen mieleen oli tietysti se, että moottoriteillä sai ajaa niin lujaa kuin auto kesti.

Tuliaisiakin tuli ostettua, niistä kuvia huomenna.

1. Olettepa ehtineet nähdä paljon muutamassa päivässä. Alpit ovat tosiaan aivan ihanat, niitä jaksaisi katsella loputtomiin monesta eri maasta käsin. Hieno sää näyttää teillä olleen, kirkas ilma! Ihana jääkarhu :-)

1. Hotellilla ei käyty kuin nukkumassa ja syömässä aamupala. Maana Saksa on tuttu, olen ollut pari kesää töissäkin, mutta Alpit näin ensimmäistä kertaa ja rakastuin. Pienet jääkarhutkin kyllä vei sydämen :)

2. Hyvä reissu, selvästikin! Tuli ihan kaipuu sinne Alppien suunnille. Ehdottomasti suosittelen automatkaa sinne joskys. Joka kylästä löytyy edullisia hotellejakin ja maisemat ovat upeita.

1. Oli ihana reissu! Nyt jaksaa tehdä kuukauden töitä ennen varsinaista kesälomaa. Alpit on nähtävä uudestaan :)

3. Mukavan kuulonen reissu! Saksassa olisi mukava käydä joskus...

1. Suosittelen jos tulee tilaisuus! Pienet hotellit, ruoka ja auton vuokraus on edullista.

4. Olipa kiva kuvamatka. Alppimaisemat ovat todella huikaisevan kauniit. Itse kävin Münchenissä muutama vuosi sitten. Touko-kesäkuun vaihteessa pistäydyin Berliinissä.
    Odotan innolla kuviasi Legolandista. En tiennytkään, että sellainen on myös Saksassa.

1. Minulla on vielä Berliini näkemättä! En minäkään tiennyt ennen tätä kevättä että Saksassakin on Legoland. Onneksi oli!

2. Jos kiinnostaa, niin käy katsomassa Berliinin kuvia blogistani. Saksa on kyllä vienyt sydämeni. Johtunee varmaan myös siitä, että olin aikoinaan Hampurin liepeillä au pairina.