lauantai 2. huhtikuuta 2011

Pöytäliina sivuun

ja istutuspuuhiin.
 Onko kukaan kokeillut taimien kasvatusta munankennoissa? Laitoin ahkeraliisat kennoon ja nyt jännään onko sittenkin liian vähän tilaa itämiselle ja juurille.
 Tietenkin multa loppui kesken ja homma jäi siihen. Vielä on monta pussia istutettavaa jos nyt kaiken edes laitan tänä vuonna kasvamaan. Siemenet säilyy eikä aiempien kokemusta perusteella haittaa jos ovat vähän päiväykseltään vanhoja.
Tässä samassa voinkin kertoa toisenlaisen istutuskokemuksen.
Olin juuri päässyt töihin minulle uuteen päiväkotiin sijaiseksi ja minulle uskottiin toisen lastenhoitajan loman ajaksi tehtävä. Piti kastella lasten istuttamat äitienpäiväkukat.
Minä nuori ja innokas otin vastuullisen tehtävän tietysti tosissani, kukathan kasvaisivat ja voisivat hyvin.
Kunnes tuli se kastelun aika. Ei missään kastelukannua tai suihkepulloa.
Tutkimaan lähemmin viereisen ryhmän tiloihin ja kas, siinähän on suihkepullo jossa lukee:
puhdas pisara
Voi kuinka joku olikaan keksinyt vedelle kivan nimen.
Minä sitten suihkuttelen päivien kuluessa taimille puhdasta pisaraa ja ihmettelin kun voivat huonosti.
Saapuu lastenhoitajakin lomaltaan ja ihmettelee samaa kun minä.
Kysyy millä kastelin. Minä vastaan että siitä vesipullosta jossa lukee puhdas pisara.
No siinä sitten selviää syy taimien heikkoon oloon, puhdas pisara kun olikin pesuainetta eikä vettä.
Ei tuoksunut ja koostumus kuin vedellä.
Eikä aiemmissa työpaikoissani ollut käytetty tuota pesuainetta,
joskin nyt opin, että ei se ollut vettä.
Sen jälkeen olenkin kohteliaasti kieltäytynyt työssäni hortonomin hommista.

Mukavaa viikonloppua!


12 kommenttia:

  1. :-D Toivottavasti eivät kuolleet sentään!
    Munakennot toimivat varmasti ihan yhtä hyvin kuin nuo turvepotitkin. ei itävä siemen tarvitse paljonkaan multaa, mutta on otettava huomioon, että kun multaa on nuin vähän, niin se kuivuu äkkiä.

    VastaaPoista
  2. Saila: Tapauksesta on aikaa jo n. 15 vuotta joten en ihan tarkkaan muista miten kävi, mutta eiköhän sinä vuonna jääty ilman kukkia.

    VastaaPoista
  3. :)) Puhdas pisara voisi ihan hyvin olla vettä ;)
    Ahkeraliisaa en olekkaan ikinä yrittänyt kasvattaa, kiva nähdä millaiset niistä sinulla tulee.

    VastaaPoista
  4. :) Aina ei voi onnistua, mutta kyllä moiseen pulloon olis tarttunut varmaan useampikin.

    VastaaPoista
  5. Hihihi, ihan mahtavaa! Mulle ois voinu käydä siis juuuuuri noin. :D

    -Päivi-

    VastaaPoista
  6. Mari: Kovin toiveikas en ole liisojen kanssa, mutta katsotaan :)

    Sissi: Niin minäkin ajattelin :)

    Päivi: Kaikkea sitä voikin sattua :DD

    VastaaPoista
  7. Hehheh, hauska tarina puhtaasta pisarasta, kukapa olisi tiennyt...

    Kennoissa olen itsekin esikasvattanut, se on hyvä sitten laittaa kokonaan maahan ei tarvi yrittää multapaakkua kaivaa ulos.

    VastaaPoista
  8. MItä muuta sä istuta kuin ahkeraliisoja? Noi kuvat näytti niin innostavilta, et josko minäkin uskaltaisin kokeilla. Olen puutarhurisukua, mutta tumpelo :)

    VastaaPoista
  9. Minä en ole koskaan kokeillut kasvattaa kukkia siemenestä... Yrttejä olen kylläkin ja kurpitsankin sain komealle taimelle, mutta ilman kurpitsaa jäin... Tänä kesänä ajattelin kokeilla kesäkurpitsoja, taimesta. Saa nähdä miten onnistun... Mieleni tekisi myös porkkanoita, yrttipenkkiä, sipuleita, perunoita jne. On kuitenkin varmaan toiveajattelua... Kuka niitä hoitaisi kun minä olen laitoksella ja hoidan vauvaa??

    Ihana tapetti pilkistää tuolta tuolin takaa :)

    VastaaPoista
  10. Olivieno: Kiva kuulla kennojen toimivan. Sillä ajatuksella laitoin että saa sitten laittaa kokonaan multiin.

    Tiitu: Siellä oli vaikka mitä. Amppelitomaattia, yrttejä, ahkeraliisaa, paprikaa ja pari muuta. Yleensä mun esikasvatukset menee pieleen, mutta yrittää täytyy :D

    Hanna: Entä jos istutat ihan vähän? Porkkananauha on siitä kätevä ettei sitä tarvitse harventaa, istuttaessa muistaa vaan kastella nauhan ja istutuspaikan litimäräksi. Ja jos ei tänä kesänä ehdi niin tulevina sitten :)

    VastaaPoista
  11. Ihana lattia teillä tuossa kuvassa tuolin kanssa! Millä se on maalattu?


    Munakenno varmasti todella hyvä idea! Saahan matkia saahan...? :) ESopii tosi hyvin ainakin jos ei tarvitse harvennella ennen ulos istuttamista.

    Mulla on istutuksessa aina ongelmana juuri se, että tilaa liian vähän ja siemeniä liikaa..

    Meillä on kesäkurpitsat onnistuneet aina hyvin siemen/ruukku -idealla.

    Onnea istutuksiin kaikille!

    VastaaPoista
  12. Koivurinteen rouva: Lattia on maalattu Betoluxilla, sillä perinteisemmällä. Sävy on Uulan värikartasta, nimeltään kaakao :)
    Munakenno idean saa matkia. Minä laitoin vaan pari siementä per kenno, nimenomaan ettei tarvii aina harventaa.

    VastaaPoista

Kiitos kommenteista :)