keskiviikko 31. heinäkuuta 2019

Niitä näitä

Pienet päiväunet töiden jälkeen tekee hyvää, nyt arvon lähdenkö ulos jääkauteen vai en. Olisi hyvä hetki möyriä maata tai silputa oksia kun ei ole helteisen kuuma.
 Lilja 'Cocktail Twins' vaikutti ensi kertaa kukkiessaan huonolta hankinnalta mutta nyt pidän siitä, ei liian kirkas oranssi ja on erittäin kiitollinen kukkija.
 Syyskimikki on tykännyt kasvaa kivimuurin edessä täydessä auringossa. Tässä kohtaa on hyvä savipohjainen multamaa, niinpä edes kuivuus ei vaivaa
 Operaatio Nurmikon takiaisista eroon etenee. Useaan kertaan saa myrkyttää, niin sinnikäs on. Keväällä tyhjiin kohtiin pitää laittaa uudet nurmikonsiemenet.
 Monivuotinen haave, kuutamohortensia on kotiutunut arboretumiin. Tämänkin juurelle laitan keväisin kasan havunneulasia ja käpyjä sillä hortensia on istutettu suoraan tavallisen multamaahan. Happaman maan ystävänä uskoisin hortensian tykkäävän katemateriaalista.
 Lempinäkymä tähän aikaan vuodesta talon edessä on syysvuokko, mustilanhortensia ja tiikerililja 'Red Velvet' kukassa yhtäaikaa.
Allium pskemense on toinen laukkalajike joka kukkii heinäkuun lopulla. Sen kukka on hyvin tavallinen valkoinen, erikoisuus on todella paksu ontto varsi. Tämän siemeniä on tarkoitus kylvää ja kokeilla saisinko laukan lisääntymään, toistaiseksi ei ole tehnyt sitä omalla kasvupaikallaan mutta siinä saattaa olla akileijojen takia liian ahdasta.

18 kommenttia:

  1. Upea cocktaili! Syyskimikin olen istuttanut varjoon ja sinullapa se onkin täydessä auringossa - minulla ei kuki, joten sijoituspaikka täytyy arvioida uudestaan. Lempinäkymä minunkin mielestäni, hyvä väriyhdistelmä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syyskimikille paistaa aurinko koko päivän, se kukkii yhtä komeasti joka vuosi eikä ole ollut moksiskaan tästä kuivuudesta. Tumma syyskimiki on minulla huonossa paikassa, se on kärsinyt kuivuudesta, ehkä siirrän sen syksymmällä toisaalle.

      Poista
  2. Ulkolämpötila tuntuu kylmältä viime viikkoon verrattuna. Meillä on valmiiksi hapan maa, joten havu-ja rodomullan ostaminen tuntuu välillä turhalta, jos lähellä on havupuista saatavaa katetta. Kimikkisi on mahtava, minun kimikissäni vasta on pienet nuput ja se taitaa tarvita nyt jo kastelua. Usein Brunetteni kukkii vasta lokakuussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä hyödynnän mielelläni oman maan antimia maan hapantamisessa, vanhaa muurahaispesää istutusmultana ja neulasia katteeksi, ainakin hortensiat ovat olleet siihen tyytyväisiä. Minun brunette on hätää kärsimässä, eipä taida kukkia tänäkään kesänä vaikka hengissä pysyisi.

      Poista
  3. Upea yhdistelmä tuossa toiseksi viimeisessä kuvassa! Minä en ole saanut syysvuokkoa menestymään meillä. Pitäisi varmaan taas joku kerta kokeilla, sen kukinta on tosi kaunis. Mukavaa elokuun alkua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syysvuokot ovat oikukkaita. Samassa penkissä oli toisessa kohtaa syysvuokko joka vain kitui, ei kyllä kuollut mutta ei kasvanutkaan. Siirsin toiseen penkkiin ja heti lähti kasvuun, nyt jännään selviääkö talvesta. Kuvan syysvuokko on viihtynyt ja laajenee joka vuosi.

      Poista
  4. Upea syyskimikki! Minä mietin joskus, että syyskimikki 'Brunette' olisi ihana, mutta sitten mietin, ehtisikö se kukkia meillä ollenkaan. Ehkä tosiaan aurinkoinen paikka vauhdittaisi kukintaa, mutta pitäisi olla sitten tarpeeksi kostea kasvualusta, jollaisia meiltä löytyy ainoastaan varjopaikoista. Toiseksi viimeisimmän kuvan yhdistelmä on herkän kaunis. Mukavaa elokuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Brunette on ihana, minulla se ei ole vielä kukkinut mutta lehdetkin ovat kauniit. Kostea ja aurinkoinen paikka taitaa olla paras.

      Poista
    2. Minulla on mökillä 'Brunette' V-vyöhykkeellä puolivarjossa. Jos ehtii kukkia, on silloin täysi ruska päällä, aina ei todellakaan ehdi. Mutta on sen lehdet tosi kauniit. Sen kukka muuten tuoksuu voimakkaasti, usein ne nuput puolivarjossa noilla leveyksillä paleltuvat ;)

      Poista
  5. Kaunis syyskimikki! Meillä se on puolivarjossa ja kituu selvästi tuossa paikassa. Täytyy keksiä sille uusi paikka. Syysvuokot ovat niin kauniita. En ymmärrä miksi en ole niitä hankkinut. Yhdessä uudessa penkissä, jota olen suunnitellut, on syysvuokoille varattu paraatipaikka:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syysvuokkoja kannattaa kokeilla, tuo minun pensaani on viihtynyt ja kasvattaa joka vuosi kokoaan. Muutaman olen hankkinut ja epäonnistunut mutta yksi porskuttaa.

      Poista
  6. Ihania kukkia! Eikö tuossa olisi juuri hyvä lilja maljakkoon :) Nyt tuli kyllä sopivat puutarhurointikelit kun helle loppui. Syyskimikki on aivan ihastuttava! Jee kun sait kuutamohortensian, se on niin kaunis pensas ♥ Iloista elokuuta ja hyviä puutarhurointeja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän liian kylmä on ollut minun makuuni, tänään sopivan lämmin. Kuutamohortensia on kaunis.

      Poista
  7. Kuutamohortensia on ihana! Minun piti muuten kastella omaani, sillä tänä kesänä on satanut todella vähän. Yleensä en kastele monivuotisia aiemmin istutettuja, mutta ihanaa kuutamohortensiaa kävi sääli, kun se lehtiään riipotti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun kuutamohortensia on selvinnyt hyvin, vain yhtä pientä hortensiaa olen joutunut kastelmaan ja kivimuurin paahteessa kasvavia pallohortensioita. Ne ovat kaikki vasta viime syksyllä istutettuja joten juurtuminen on vielä käynnissä.

      Poista
  8. Tuo lilja 'Cocktail Twins' on valtavan upea! Ovatko kaikki kukat samassa varressa?
    Sun syyskimikki on todella upea myös. Mulla on niitä tummalehtisiä ja ne ovat vasta nuppuvaiheessa. Eivät ole oikeastaan koskaan ehtineet kukkimaan, kun syksy on tullut. Mutta nyt näyttää lupaavalta, kun nuput ilmestyivät jo hyvissä ajoin heinäkuun puolella.
    En ole yhtään kastellut niitä ja lehdet näyttävät edelleen reippailta kuivuudesta huolimatta.
    Luulen, että kuutamohortensiasi tykkää laittamistasi katteista. Mä olen myös harrastanut noita käpykatteita, varsinkin pienten havujen ympärille. Ne näyttävät hauskalta ja tuovat tarvittavaa happamuutta maahan.
    Iloista elokuuta ja lämpöä jääkauteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki kukat ovat samassa varressa, ihan uskomattoman määrän tekee kukkia. Toivottavasti tummat syyskimikkisi ehtivät kukkia, minun tumma ei ole kukkinut vielä koskaan.

      Poista
  9. Wonderful flowers, I especially liked the 1st.
    All the best
    Maria

    VastaaPoista

Kiitos kommenteista :)